Filmski dnevnik MARCELA STEFANCICA jr. [xx]
Diabolique

1996, Jeremiah Checkik


Sharon Stone i Isabelle Adjani kolegijalno ubiju svog muskarca, ali prazan u toj psihomoralci nakon toga nije samo krevet!


Kad se Isabelle Adjani osmjehne, izgleda kao da su joj se otvorile sve stare rane. Kad se ne smije, izgleda kao da je upravo spavala s vlastitim ocem. U Diabolique se ne smije. Mozda zato sto ima jako slabo srce. Mozda zato sto je lice mumije njena ideja dobre zabave. Mozda zato sto je uciteljica u privatnoj skoli na zabacenom rubu Pittsburgha. Mozda zato sto ima grubog, sadisticnog, potentnog, agresivnog, egocentricnog muza, koji je ujedno i ravnatelj te skole (Chazz Palminteri). Mozda zato jer je etericna vlasnica te iste skole. Mozda zato sto njen muz ljubaka s njenom jedinom prijateljicom, Sharon Stone, ostrom, cinicnom, ledenom uciteljicom, koja cigaretu stisce kao sto bi neka druga zenska stiskala noz za led. Mozda pak zato sto bi najradije sama spavala s njom?

Ali psihothriller Diabolique je isprazni remake francuske klasike (Les diaboliques, 1954) Henry-Georgesa Clouzota . Dvije zenske tu trebaju trecu, da im pokaze gdje je plafon - gdje je realnost. U pocetku je sve okej: prijateljice se zasite svog inkvizitora, otruju ga, brutalno utope u kadi, tajno izbace u zarasli, neupotrebljavani skolski bazen, potom im oci ispadnu iz duplji kad se pri praznjenju bazena pokaze da tijela tamo nema!

Nestalo je.

Puf!

Netko se s njima poigrava.

Odmah bi mogli osumnjiciti Harveya Keitela, ali Keitel u ovom filmu ne igra. Iako se manipulator ocito nema namjeru sam pokazati, u igru stupa zivahna, njuskava, prodorna privatna detektivka, Kathy Bates, treca zenska naime. Te u izvorniku nije bilo, vjerojatno stoga sto je nisu trebali. I kakva je privatna detektivka: debela i neprivlacna, nitko s njom ne bi varao svoju zenu i hej, cak joj je i dojku odnijela operacija... pa ipak je gospodja sasvim bez zelje da nekog ubije. Jos gore, zeli reci: gledajte, to je realnost, one dvije diabolicarke su tek aberacija. Clouzotov origi nal, koji je 1954. stvorio najsokantniji rasplet svih vremena, jednostavno je film o zenskoj koja se boji svoga mrtvog muza. Otud intrigantnost, jezovitost, napetost: bio je hladan - i nije imao namjeru govoriti gdje je realnost. Naprotiv. Ako imas dobar labirint i dobru zelju, ne treba ti realnost. Novi Diabolique nije nista drugo do moralka o zenskoj koja se boji realnosti. Eh, tek staromodni, histericni hwoodski popcorn, koji misli da veliki Henri-Georges Clouzot sve stvari nije izrekao od kraja i da to sada treba napraviti.

Sa skrgama.


<< + >>

Marcel Stefancicmain page

arkzin switchboard