Filmski dnevnik MARCELA STEFANCICA jr. [xx]
The Craft

1996, Andrew Fleming


Vjestice iz Eastwicka za siparice: cetiri tinejdzerke formiraju pakleni krug



Kad djevojcice pocnu spolno sazrijevati, njihove zelje mogu izraziti samo jos specijalni efekti. The Craft je ritualni horror iz skolskih dana, koji nam pokusava objasniti kako su zenske po svojoj prirodi ekscesna bica. Patrijarhat ih, naravno, kasnije civilizira, tako da njihovu zelju predstavlja samo jos koja figurae veneris na kuhinjskom stolu. Ili u liftu.

I, pogodili ste, specijalni efekti tada su samo jos izraz muske zelje.

Tinejdzerka imenom Sarah, igra ju efektna Robin Tunney, introvertirana zrtva disfunkcionalne obitelji, dodje u novu skolu, ali nove skole su kao stari patrijarhati: cura se ne uklapa! Ne zna se, naime, asimilirati, sto znaci da je pred nama autsajderka, marginalka, buntovnica. I jos prije nego sto padne prvi ulozak, pokaze se da je skola puna autsajderki. I tih iskljucenih, ekscesnih, autsajderskih skolarki je taman toliko da se mogu spojiti u mitske formacije i da ih vise nije moguce iskljuciti: Sarah se vrlo brzo poveze s tri neustaljene, ranjene, raspete suucenice, marginalke, i one formiraju tajnu ritualnu crno-magijsku sektu, neku shemu cetiri mitska elementa (jedna je Zemlja, druga Vatra, treca Zrak i cetvrta Voda), i zatim carobnim efektima svojega gnjeva razoruzaju macisticku, seksisticku, patrijarhalnu, neosjetljivu okolinu.

U cemu je problem vjestica?

Svoju osvetu ne uperuju prema uzrocima patrijarhata, njegovom ideoloskom, socijalnom i politickom aparatu, vec protiv apsurdnih, pateticnih efekata samog patrijarhata kao sto su seksisticki sportas, zlobna ucenica i svinjski ocuh.

Specijalni efekti nisu tu nista drugo do izraz zenske nemoci.


<< + >>

Marcel Stefancicmain page

arkzin switchboard